"El Salvador"

SKU: CL28111

Description

&qout;El Salvador&qout;

Mine værker, i hvilke naturen og den kollektive hukommelse indgår som nogle af de grundlæggende elementer, indeholder flere forskellige muligheder for fortolkning. De levende og klare farver kombineret med en nøje udført renæssanceteknik bidrager til at skabe detaljerede billeder med optiske illusioner og fælder for øjet. En nærlæsning af billederne fører beskueren gennem en række æstetiske transformationer som ofte peger i retning af en større og mere omfattende miljøbevidsthed.

Ingen kunne beskylde Salvador Dalí surrealismens mester – for at rette sig efter normen. Historier om hans forskellige mærkværdigheder florerer, lige fra hans påstand om, at hans berømte overskæg faktisk var en antenne, der modtog fremmede signaler, til hans forbrug af enorme mængder camembert, før han gik i seng, som han følte vakte vilde og livlige drømme. Derfor kan det ikke komme bag på nogen at hans foretrukne kæledyr også var ligeså ualmindeligt: en colombiansk ocelot kaldet Babou.

Oceloten (Leopardus pardalis), også kendt som dværgleoparden eller McKenneys vildkat, er en vildkatteart, der hovedsageligt findes i Syd- og Mellemamerika. Den ligner i udseende en huskat, selvom dens pels ligner en skyet leopard eller en jaguar. Fra 1972 til 1997 var dens smukke pels skyld i at ocelotten blev blev en truet art, efter at tusinder blev dræbt og deres pelse solgt til en høj pris.

Dalì erhvervede sin ocelot i 1960'erne, og i en vis periode blev kunstneren ofte set sammen med den i snor og med et diamantbeklædt halsbånd.

En af de mest populære fortællinger om Dali og Babou er den om maleren, der tog den vilde kat med til en restaurant på Manhattan og bandt den til bordet, hvilket var til stor skræk og rædsel for en kvinde ved nabobordet. For at berolige kvinden fortalte Dalì hende, at Babou ikke var andet end en almindelig kat, hvis leopardfrakke han selv havde malet.
Claus Larsen, Danmark, 2022

150x200 cm.
"El Salvador"

Mine værker, i hvilke naturen og den kollektive hukommelse indgår som nogle af de grundlæggende elementer, indeholder flere forskellige muligheder for fortolkning. De levende og klare farver kombineret med en nøje udført renæssanceteknik bidrager til at skabe detaljerede billeder med optiske illusioner og fælder for øjet. En nærlæsning af billederne fører beskueren gennem en række æstetiske transformationer som ofte peger i retning af en større og mere omfattende miljøbevidsthed.

Ingen kunne beskylde Salvador Dalí surrealismens mester - for at rette sig efter normen. Historier om hans forskellige mærkværdigheder florerer, lige fra hans påstand om, at hans berømte overskæg faktisk var en antenne, der modtog fremmede signaler, til hans forbrug af enorme mængder camembert, før han gik i seng, som han følte vakte vilde og livlige drømme. Derfor kan det ikke komme bag på nogen at hans foretrukne kæledyr også var ligeså ualmindeligt: en colombiansk ocelot kaldet Babou.

Oceloten (Leopardus pardalis), også kendt som dværgleoparden eller McKenneys vildkat, er en vildkatteart, der hovedsageligt findes i Syd- og Mellemamerika. Den ligner i udseende en huskat, selvom dens pels ligner en skyet leopard eller en jaguar. Fra 1972 til 1997 var dens smukke pels skyld i at ocelotten blev blev en truet art, efter at tusinder blev dræbt og deres pelse solgt til en høj pris.

Dalì erhvervede sin ocelot i 1960'erne, og i en vis periode blev kunstneren ofte set sammen med den i snor og med et diamantbeklædt halsbånd.

En af de mest populære fortællinger om Dali og Babou er den om maleren, der tog den vilde kat med til en restaurant på Manhattan og bandt den til bordet, hvilket var til stor skræk og rædsel for en kvinde ved nabobordet. For at berolige kvinden fortalte Dalì hende, at Babou ikke var andet end en almindelig kat, hvis leopardfrakke han selv havde malet.
Claus Larsen, Danmark, 2022