Description
&qout;Kongeetapen&qout;
Mine værker, i hvilke naturen og den kollektive hukommelse indgår som nogle af de grundlæggende elementer, indeholder flere forskellige muligheder for fortolkning. De levende og klare farver kombineret med en nøje udført renæssanceteknik bidrager til at skabe detaljerede billeder med optiske illusioner og fælder for øjet. En nærlæsning af billederne fører beskueren gennem en række æstetiske transformationer som ofte peger i retning af en større og mere omfattende miljøbevidsthed.
Maleriet viser 2. etape (Kongeetapen) af et miljøvenligt og bæredygtigt Tour de France 2022, hvor pingviner kører på elektriske væltepetere med solvognshjul. Der er ingen asfalt og striberne på kørebanen er vilde blomster. Langs vejsiderne er der stillet oliventræer op fra Frankrig. Jeg har med vilje valgt kongepingviner til kongeetapen og samtidig fordi det er en art som er i fare for at blive udslettet af klimaændringerne, som bl.a skyldes den enorme CO2-udledning på verdensplan.
Spar på energien
Ved at tage cyklen udleder du i gennemsnit 21 gram CO2 per kilometer per person. Dette kommer hovedsageligt fra fødevarerne, som kroppen har brug for, for at kunne få energi til at cykle. Det tilsvarende tal per person i bil er i gennemsnit 227 gram og kommer fra fossile brændstoffer. Som cyklist bruger du altså dermed under en tiendedel af, hvad en bil gør for at transportere dig rundt.
Der er lavere risiko for blodpropper ved at hoppe på cyklen. Din chance for at leve længere øges signifikant, og det er samtidig en god form for motion, idet der er lille risiko for skader, i forhold til meget andet motion. Der er en god chance for at du kommer hurtigere gennem trafikken, specielt i byerne.
Cykelløb
Ligesom fugle der flyver i formation hvor den forreste fugls vingeslag skaber turbulens som giver fuglen bagved opdrift benytter cykelrytterne sig af at ligge på hjul. Vindmodstanden er en faktor, som cykelryttere aldrig må undervurdere. Man sparer rigtig meget energi ved at ligge i ly bag de andre og lade dem bryde vinden for dig. Hvis man befinder sig i en større gruppe ryttere, der kører med 40 kilometer i timen, bruger man omkring 39 % mindre energi end de forreste ryttere. Ved 40 kilometer i timen bruger den bageste rytter op til 27 % færre kræfter på at følge med. Hvis man for eksempel normalt kører en tur på 60 kilometer, vil man med den samme kraftanstrengelse kunne køre 10-25 km længere, hvis man skiftevis tager føringen.
(CO2-udledningen fra Tour de France i Danmark 2022 er minimal i det samlede regnestykke.
Således svarer CO2-udledningen fra Tour´ens danske etaper svarer kun til ca. en halv promille af Danmarks samlede CO2-udledninger i år).
Kongeetapen har start i kongernes by Roskilde.
Claus Larsen, Danmark, 2022