"De fire årstider"
SKU: CL28062
Description
&qout;De fire årstider&qout;
Mine værker, i hvilke naturen og den kollektive hukommelse indgår som nogle af de grundlæggende elementer, indeholder flere forskellige muligheder for fortolkning. De levende og klare farver kombineret med en nøje udført renæssanceteknik bidrager til at skabe detaljerede billeder med optiske illusioner og fælder for øjet. En nærlæsning af billederne fører beskueren gennem en række æstetiske transformationer, som ofte peger i retning af en større og mere omfattende miljøbevidsthed.Motivet som er delt op i fire kvadranter af et vindue repræsentere de fire årstider eller de forskellige stadier i livet.Hovedmotivet er en hermelin hvis vigtigste kendetegn er at den ændrer pelsfarve fra sæson til sæson. Om sommeren er den rødbrun i den øverste del af kroppen og hvid i den nederste del. Spidsen af halen er sort. Om vinteren bliver pelsen helt hvid, bortset fra spidsen af halen, som forbliver sort. Dens vinterpels er meget tyk: hver kvadratcentimeter indeholder op til 20.000 hår! Derfor er netop vinterpelsen meget efterspurgt i pelsindustrien og intensiv jagt har medført en stor reduktion i bestanden.Det andet motiv i billedet er kirsebærtræet. Kirsebærblomster leder tanken hen på orientalske haver. Blomsternes levetid, der kun er to uger, har været forbundet med tidlig død og japanske piloter fra første Verdenskrig malede ofte kirsebærgrene på siderne af deres kampfly. Forbindelsen til samuraierne er meget gammel. I Orienten siger man at de mest tapre, efter at været blevet dræbt af fjenderne under kampen, blev begravet netop under et kirsebærtræ og at det var blodet fra disse krigere der gav blomsterne deres særlige farve.Claus Larsen, Italien, 2018
90x70 cm.
"De fire årstider"
Mine værker, i hvilke naturen og den kollektive hukommelse indgår som nogle af de grundlæggende elementer, indeholder flere forskellige muligheder for fortolkning. De levende og klare farver kombineret med en nøje udført renæssanceteknik bidrager til at skabe detaljerede billeder med optiske illusioner og fælder for øjet. En nærlæsning af billederne fører beskueren gennem en række æstetiske transformationer, som ofte peger i retning af en større og mere omfattende miljøbevidsthed.Motivet som er delt op i fire kvadranter af et vindue repræsentere de fire årstider eller de forskellige stadier i livet.Hovedmotivet er en hermelin hvis vigtigste kendetegn er at den ændrer pelsfarve fra sæson til sæson. Om sommeren er den rødbrun i den øverste del af kroppen og hvid i den nederste del. Spidsen af halen er sort. Om vinteren bliver pelsen helt hvid, bortset fra spidsen af halen, som forbliver sort. Dens vinterpels er meget tyk: hver kvadratcentimeter indeholder op til 20.000 hår! Derfor er netop vinterpelsen meget efterspurgt i pelsindustrien og intensiv jagt har medført en stor reduktion i bestanden.Det andet motiv i billedet er kirsebærtræet. Kirsebærblomster leder tanken hen på orientalske haver. Blomsternes levetid, der kun er to uger, har været forbundet med tidlig død og japanske piloter fra første Verdenskrig malede ofte kirsebærgrene på siderne af deres kampfly. Forbindelsen til samuraierne er meget gammel. I Orienten siger man at de mest tapre, efter at været blevet dræbt af fjenderne under kampen, blev begravet netop under et kirsebærtræ og at det var blodet fra disse krigere der gav blomsterne deres særlige farve.Claus Larsen, Italien, 2018