"Den lille pige med mobilen"
Varenummer (SKU): CL28069
Beskrivelse
&qout;Den lille pige med mobilen&qout;
Mine værker, i hvilke naturen og den kollektive hukommelse indgår som nogle af de grundlæggende elementer, indeholder flere forskellige muligheder for fortolkning. De levende og klare farver kombineret med en nøje udført renæssanceteknik bidrager til at skabe detaljerede billeder med optiske illusioner og fælder for øjet. En nærlæsning af billederne fører beskueren gennem en række æstetiske transformationer, som ofte peger i retning af en større og mere omfattende miljøbevidsthed.
Billedet refererer til H. C. Andersens meget triste eventyr : &qout;Den lille Pige med svovlstikkerne&qout;.
Maleriet, som samtidigt er et portræt af H.C. Andersen, forestiller en pige med sin mobil som når den løber tør for strøm mister forbindelsen til sin omverden eller sit digitale netværk.En inspirationskilde til H.C. Andersens eventyr kunne have været en udskæring af den populære danske træskærer Johan Thomas Lundbye i en kalender fra 1843, der forestiller et fattigt barn, der sælger svovlstikker: Forskellige illustrationer blev sendt til H.C. Andersen af redaktøren af almanakken, der bad ham skrive historier til illustrationerne.
Mange unge føler sig utilpasse uden deres mobiler i nærheden. De senere år er der sket en sammensmeltning mellem mennesker og teknologi. Og især hos de unge er det sket på et meget konkret niveau. De såkaldt digitale indfødte trives bedst, når deres mobiler rører ved dem fysisk. De unge har ofte lyden slået fra og nøjes med vibrationen på deres mobiler. Og den vibration er vigtig for, at den unge føler sig forbundet med omverdenen.Claus Larsen, Italien, 2018
120x100 cm.
"Den lille pige med mobilen"
Mine værker, i hvilke naturen og den kollektive hukommelse indgår som nogle af de grundlæggende elementer, indeholder flere forskellige muligheder for fortolkning. De levende og klare farver kombineret med en nøje udført renæssanceteknik bidrager til at skabe detaljerede billeder med optiske illusioner og fælder for øjet. En nærlæsning af billederne fører beskueren gennem en række æstetiske transformationer, som ofte peger i retning af en større og mere omfattende miljøbevidsthed.
Billedet refererer til H. C. Andersens meget triste eventyr : "Den lille Pige med svovlstikkerne".
Maleriet, som samtidigt er et portræt af H.C. Andersen, forestiller en pige med sin mobil som når den løber tør for strøm mister forbindelsen til sin omverden eller sit digitale netværk.En inspirationskilde til H.C. Andersens eventyr kunne have været en udskæring af den populære danske træskærer Johan Thomas Lundbye i en kalender fra 1843, der forestiller et fattigt barn, der sælger svovlstikker: Forskellige illustrationer blev sendt til H.C. Andersen af redaktøren af almanakken, der bad ham skrive historier til illustrationerne.
Mange unge føler sig utilpasse uden deres mobiler i nærheden. De senere år er der sket en sammensmeltning mellem mennesker og teknologi. Og især hos de unge er det sket på et meget konkret niveau. De såkaldt digitale indfødte trives bedst, når deres mobiler rører ved dem fysisk. De unge har ofte lyden slået fra og nøjes med vibrationen på deres mobiler. Og den vibration er vigtig for, at den unge føler sig forbundet med omverdenen.Claus Larsen, Italien, 2018