"Suppedasen"
SKU: PA91847
Description
&qout;Suppedasen&qout;
I mine stilleben billeder tager jeg udgangspunkt i det klassiske stilleben, hvor man gør meget ud af opsætning, placering, symbolisme og udformning. På traditionel vis tager jeg udgangspunkt i et konkret rum og/eller interiøret i rummet.
Mine værkerne behøver til gengæld ikke være naturtro eller en nøjagtig gengivelse af tingene. Som noget nyt forsøger jeg at tilføre f.eks. personer og andre levende væsner for derved at åbne nye fortolkninger af, hvad stilleben også kan være.
Jeg prøver samtidig at skabe en sammenhæng i de ting der er på billedet, så de derved bidrager til at fortælle en historie.
Ordet Suppedasen kommer fra et udtryk brugt i ældre dage: suppedage, og som var en afledning med fransk endelse -age af suppe – i dialektal betydning 'dynd, mudder'. Men her leger jeg lidt med ordet, som jo også kan være en sammensætning af ordene suppe og dasen. Suppe er dejligt og det er det også at dase. Så her har vi nogle kvinder som daser ved suppen.
Pia Amdi, Frankrig, 2018
60x90 cm.
"Suppedasen"
I mine stilleben billeder tager jeg udgangspunkt i det klassiske stilleben, hvor man gør meget ud af opsætning, placering, symbolisme og udformning. På traditionel vis tager jeg udgangspunkt i et konkret rum og/eller interiøret i rummet.
Mine værkerne behøver til gengæld ikke være naturtro eller en nøjagtig gengivelse af tingene. Som noget nyt forsøger jeg at tilføre f.eks. personer og andre levende væsner for derved at åbne nye fortolkninger af, hvad stilleben også kan være.
Jeg prøver samtidig at skabe en sammenhæng i de ting der er på billedet, så de derved bidrager til at fortælle en historie.
Ordet Suppedasen kommer fra et udtryk brugt i ældre dage: suppedage, og som var en afledning med fransk endelse -age af suppe - i dialektal betydning 'dynd, mudder'. Men her leger jeg lidt med ordet, som jo også kan være en sammensætning af ordene suppe og dasen. Suppe er dejligt og det er det også at dase. Så her har vi nogle kvinder som daser ved suppen.
Pia Amdi, Frankrig, 2018