Alan Warings værker udspringer af hans kærlighed til naturen. Fascinationen af dyr bliver for alvor grundlagt, da han i Kenya som ung dreng oplever Afrikas dyreliv på hel tæt hold. Alan startede sit kunstneriske virke som Animaliér”, et fransk udtryk, som betegner en kunstner, hvis røde tråd er at skildre dyr naturalistisk som vi kender dem, og formen, harmonien, muskulaturen, kraft, vildskab, bevægelse og dertil fornemmelsen af liv er at finde i alle Alans værker.
Den menneskelige indgriben i naturen er begyndt at optage Alan i hans nyere værker, de store paradokser der følger med det at vi kan ombygge os selv, leve længere, i en verden truet af overbefolkning, det faktum at vi i dag er i stand til også at give dyr proteser, implantater, osv.
Alan Waring skaber bevidst en illusion om andet materiale end leret, såsom jern og stål, og I nyere værker fabulerer Alan i eksempler på absurde individer med så mange proteser og ombygninger at der ikke er meget tilbage af det oprindelige dyr, at de måske er endt op som finurlige og besynderlige demo-modeller fra en svunden tid, født af menneskets fantasifulde skabelyst, kraft og evne, fortabte &qout;over-designede&qout; og måske genfundne skabninger i udviklingens historie.
Alan Waring arbejder udelukkende i keramik (stentøj) med diverse begitninger, metalliske glasurer, og kun som unika arbejder.
Alan Warings værker udspringer af hans kærlighed til naturen. Fascinationen af dyr bliver for alvor grundlagt, da han i Kenya som ung dreng oplever Afrikas dyreliv på hel tæt hold. Alan startede sit kunstneriske virke som Animaliér”, et fransk udtryk, som betegner en kunstner, hvis røde tråd er at skildre dyr naturalistisk som vi kender dem, og formen, harmonien, muskulaturen, kraft, vildskab, bevægelse og dertil fornemmelsen af liv er at finde i alle Alans værker.
Den menneskelige indgriben i naturen er begyndt at optage Alan i hans nyere værker, de store paradokser der følger med det at vi kan ombygge os selv, leve længere, i en verden truet af overbefolkning, det faktum at vi i dag er i stand til også at give dyr proteser, implantater, osv.
Alan Waring skaber bevidst en illusion om andet materiale end leret, såsom jern og stål, og I nyere værker fabulerer Alan i eksempler på absurde individer med så mange proteser og ombygninger at der ikke er meget tilbage af det oprindelige dyr, at de måske er endt op som finurlige og besynderlige demo-modeller fra en svunden tid, født af menneskets fantasifulde skabelyst, kraft og evne, fortabte "over-designede" og måske genfundne skabninger i udviklingens historie.
Alan Waring arbejder udelukkende i keramik (stentøj) med diverse begitninger, metalliske glasurer, og kun som unika arbejder.