Henning Büllier døde i 2020 efter kort tids sygdom.
Han startede med at male i barndommen og debuterede i 1970. De første mange år eksperimenterede Büllier med både naturalisme, kubisme og nonfigurative temaer, med enkelte afstikker til surrealismen. I 1980 havde han den første udstilling udelukkende med surrealistisk kunst. Han udstillede på flere kunstmuseer, gallerier, kunstmesser og kunstforeninger overalt i Danmark og enkelte steder i udlandet. Hans værker er solgt til private samlinger overalt i verden.
Henning Büllier ønskede ikke at ligne andre kendte surrealister, hvorfor han næsten altid tog udgangspunkt i dagligdagsting eller konkrete motiver fra mange udlandsrejser. Han anvendte en ældgammel malemetode, hvor bl.a. forskellige laktyper benyttedes, ligesom de gamle mestre gjorde. Undervejs i tilblivelsen, blev maleriet tilsat en masse finurligheder, som gør maleriet ekstra spændende, men dog ikke i en grad, så det oprindelige motiv ikke fastholdes. Spøjse ideer dukkede op undervejs i fremstillingen, blev vurderet og indarbejdet i værket. Selv ikke de mindste detaljer var for små at tage med. Nogle gange måtte kunstneren endda bruge lup og pensler med ganske få hår.
Korsfæstelsen bliver her betragtet fra de himmelsek øjne som den legende det nu er blevet. Vi ser nonnnen der beder en stille bøn. Sagaen betragtes, også fra andre deltagere, som virkelig var til stede ved den rigtige korstfæstelse, er i billedet rigt repræsenteret - eller på vej til Verdens kendteste Sage.
Englen til venstre. holder en nødvendig ....Pause samtidig med at man har hængt biblen, nederst th., glandt der hvor vi skal hen.
De fleste af mine motiver opstår spontant. Jeg har ofte en ide til billedet fra mine mange rejser, men undervejs i processen udvikler billedet sig, så jeg tit slet ikke kan genkende den oprindelig ide. Religion, og livets opståen og udvikling har altid fascineret mig. Derfor møder man ofte personer fra kristendommen i mine værker. Jeg bruger ægget til, at anskueliggøre livets og naturens kredsløb.Henning Büllier, 2014
Vi ser her 2 Padogrigtige dukker. Farvemæssigt rigtigt afstemt til børn, indsat i et naturrealistisk billede.
Hatten indikerer den forestående ferie, sparegrisen er lavet om til en airbus - penge og flyver. Billedet er krydret med blomster – blade –appelsiner samt druer.
Det religiøse er lige strejfet. med det hængende kors nederst
De fleste af mine motiver opstår spontant. Jeg har ofte en ide til billedet fra mine mange rejser, men undervejs i processen udvikler billedet sig, så jeg tit slet ikke kan genkende den oprindelig ide. Religion, og livets opståen og udvikling har altid fascineret mig. Derfor møder man ofte personer fra kristendommen i mine værker. Jeg bruger ægget til, at anskueliggøre livets og naturens kredsløb.
Stativet viser indgangen til himlen. Stativet er en bus før den beklædes med plader, ruder og døre. Her møder man de ting før man går ombord, derfor sidder han deroppe og vogter over dem på vej.
Mine Malerier er spontant malet, derfor kan det godt være vanskeligt at give en detaljeret forklaring, da den ikke altid findes på forhånd. Jeg anvender en lakteknik som de gamle mestre. På denne måde kommer mine firnuligheder langt tyderligere frem.
Dette meleri foregår i "Den blå grotte" på Capri, med grottens helt specielle lys, som jeg har gengivet i billedet. Jeg forestiller mig et socialt miljø, med badende dame, uhyrer, samt damen nederst, som betrakter dette sociale miljø - eller gør hun. Det er det jeg selv er kommet frem til..
Jeg har her gengivet et ganske ordinært "Stilleben", men har så tilføjet et komplet naturrealistisk landskab. Dette er min forståelse af et almindeligt Stilleben billede.
De fleste af mine motiver opstår spontant. Jeg har ofte en ide til billedet fra mine mange rejser, men undervejs i processen udvikler billedet sig, så jeg tit slet ikke kan genkende den oprindelig ide. Religion, og livets opståen og udvikling har altid fascineret mig. Derfor møder man ofte personer fra kristendommen i mine værker. Jeg bruger ægget til, at anskueliggøre livets og naturens kredsløb.Henning Büllier, 2014
Vi ser her, Roskilde Domkirke, et af mig meget yndet horisont motiv. Jeg mener, at det er langt sjovere at kunne genkende visse objekter man beundrer i kunsten, fremfor et opdigtet motiv hele vejen igennem.
Skoene jeg har benyttet i maleriet er gammle balerinasko, som er foræret til mig på en kunstudstilling, fordi jeg sad på udstillingen og tegnede dem. jeg lader her kuglerne fremstå som det perspektiv mæssige rigtige objekt, til det horisontale plan.
De fleste af mine motiver opstår spontant. Jeg har ofte en ide til billedet fra mine mange rejser, men undervejs i processen udvikler billedet sig, så jeg tit slet ikke kan genkende den oprindelig ide. Religion, og livets opståen og udvikling har altid fascineret mig. Derfor møder man ofte personer fra kristendommen i mine værker. Jeg bruger ægget til, at anskueliggøre livets og naturens kredsløb.Henning Büllier, 2014
Her ser vi den korte version, af hvordan man prøver at komme ud i friheden. Personen i kisten prøver at ro sig ud til friheden. Personen i ægget prøver også at sparke sig fr i -men betragtes samtidig af stenstatuerne.
I himlen betragter H C Andersen forundret til, hvad de øvrige personer i billedet også gør.
De fleste af mine motiver opstår spontant. Jeg har ofte en ide til billedet fra mine mange rejser, men undervejs i processen udvikler billedet sig, så jeg tit slet ikke kan genkende den oprindelig ide. Religion, og livets opståen og udvikling har altid fascineret mig. Derfor møder man ofte personer fra kristendommen i mine værker. Jeg bruger ægget til, at anskueliggøre livets og naturens kredsløb.
Er navnet på det Erotiske hus, hvor damemennesket er, hun har så trappen til et kendt gravsted, der her er ført op til det allerhelligste, imellem sine ben, hun har så osse lagt byen bag sig.
Mine værker er spontant malet, derfor kan det godt være vanskeligt at give en detaljeret forklaring. Først når værket er færdig må jeg i kast med at finde hoved og hale på værket.
Jeg anvender, ligesom de gamle mestre, en lak teknik, hvor mine mange finurligheder ses tydelig.t. I dette værk kan man se en by i horisonten. Det "Hvide Hus" er placeret til højre i billedet. På den mørke prop har jeg skrevet Obama for at forbinde ham til kunstværket.
Personerne i værket relaterer alle, mere eller mindre til præsident Obama. Nogle personer er på vej væk, andre på vej til. Den unge dame, beundrer spekulativt byen omkring det Hvide Hus, eller gør hun? Er hendes tanker egentlig blot leg-sjipping, smadret kop - alt kan gå i stykker...
Titlen er fremkommet – af de små mariehøns - der er i parring – nederst i højre hjørne.
Jeg bruger igen blomster for her at indikere det bestående og kommende liv. Fuglene er min bevægelse i livet, den røde kugle indikerer tornene vi møder gennem livet.
Jeg lader en myg bevogte livet.
Dette billede er et eksperriment, med okkerfarven som lys i en lys himmel.