Kirsten Murhart er livsglædens maler. Hun bor og arbejder i en lille italiensk bjerglandsby og har gennem årene udstillet og solgt sine malerier i Danmark, Italien, Polen, England, Rusland, Tyskland og Holland. Hun er repræsenteret på Museum of Contemporary Art i Yekaterinburg, Rusland og Sopot Museum i Polen. Hun blev i 1990`erne undervist af malere og grafikere Ole Vincent og Alfred Immanuel Jensen.Hun har udstillet i mange gallerier, kunstforeninger og kulturhuse i både ind- og udland.Kirsten Murhart maler sjove motiver i meget stærke farver. Inspirationen finder hun overalt, hvor mennesker færdes. Hun sætter smilet, humoren og det "skæve" højt. "Ingen andre figurer rummer så meget poesi og stor glæde og sorg som klovnefiguren. Derfor er klovnen blevet min tro følgesvend" udtaler Kirsten Murhart selv.
For nogle år siden var jeg og nogle venner inviteret til et Garden-Party i Australien. Vi blev rigtig meget forsinkede men besluttede alligevel at gå hen til festen, selv om det var efter midnat. Festen var imidlertid slut, alle var gået hjem, de kulørte lamper var slukkede. Vi var dog blevet set fra huset – og pludselig blev alt lys tændt igen, den tiloversblevne mad blev båret ud i haven, og vores værtinde ringede rundt til alle gæsterne og bad dem komme tilbage. Det blev sent den nat og en af de hyggeligste fester, jeg har deltaget i, så billedet kunne også hedde ”Øh, er festen forbi”
Kirsten Murhart kan ikke lade være med at lege med ord og ordsprog, hvilket man også klart fornemmer, når man ser den geniale kobling mellem motiv og titel i hendes værker. Hendes tema er brændende og rammer et ømt punkt.
Hendes værker er originale og meditative. Hendes fortællinger er målrettet til at give stemme til de besejrede.
De altid genkendelige kunstværker, som er skabt med få virkemidler og en stram komposition, afspejler kunstnerens skarpe observation. Værkerne er ikke latterlige eller meningsløse men viser kunstnerens stor og forunderlige humor og livsmod.
Kirsten Murhart forstår at fastholde stemninger, følelser og små historier – og uanset om hun maler i dæmpede farvenuancer eller de mere stærke – formår hun med stor perfektionisme at få værkerne til at fremstå rolige og harmoniske.
Bagagen har vi i overført betydning altid med os. Selv om personen på billedet tilsyneladende ikke har mange materialle ting, så har hun sin bagage – sin viden om, hvor hun kommer fra, sin opvækst, sin erfaring og sine minder. Skyggen bag personen fortæller, at hun kommet et andet sted fra, end vi måske umiddelbart tror. Sådan er det med alle, der er mere, end vi umiddelbart ser. Så døm ingen på forhånd.